Ofte ser vi miljø og forretning som forskellige discipliner, der varetages af hver sin afdeling. Det kan også være direktionen, der tager sig af strategi og målsætning og så har specialisterne fokus på miljøet. Det kan være fornuftigt nok, så længe de to taler sammen. Men det gør de ikke altid.

Og det er ærgerligt. For indsatsen for et bedre miljø kan godt samtidig blive til en god forretning for virksomhederne, hvis det gribes rigtigt an.

Virksomhederne kan gøre en stor forskel

Virksomhederne kan tilsammen gøre en stor positiv forskel for miljø og klima, men de skal selvfølgelig gøre det på en måde, der giver forretningsmæssig værdi.

For det er påtrængende nødvendigt, at vi alle – private som virksomheder – anstrenger os for at skade naturen så lidt som muligt.

Globalt og nationalt har de voldsomme belastninger på vores miljø store konsekvenser for mennesker, dyr og natur. Fra plastrester i havene og i de fisk, vi spiser, til epidemier og naturkatastrofer som resultat af global opvarmning.  Konsekvenserne på sigt er åbenlyse.

 

En enkel model

BetterGreen arbejder med en model, hvor vi tænker disciplinerne; miljø og forretning, sammen. Gevinsten kan være:

  • Besparelser på indkøb af råvarer, energiforbrug og forbrug af fx brændstof.
    • Besparelser på reduktion eller genanvendelse af spild.
  • Øget omsætning på forretningsudvikling/-tilpasning
  • Sympati og motivation fra medarbejdere og kunder, der også vil være med til at øge både omsætning og indtjening.

Modellen er enkel, skaber godt overblik og er til at forstå for alle medarbejdere. Vi mener, det er afgørende, at målsætning og strategi kendes af alle, der skal bidrage til at nå i mål.

Vi mener også, at det ofte ikke er tilfældet. At stakkevis af papirer, ord og processer, som kun få kan forstå og færre huske, skaber frustration og forvirring … og ikke den forandring, de ellers skulle være med til at skabe.

Så du skal bruge BetterGreen, hvis:

  1. Synes nogen (din virksomhed), skal gøre noget for at mindske vores klodes udfordringer med klima og miljø.
  2. Gerne vil bruge indsatsen for miljøet til at optimere og/eller udvikle din forretning
  3. Mener proces og resultat skal være enkel og forståelig – for at sikre, at I har fokus på det væsentlige og alle kan bidrage i processen.

Det kan blive en rigtig positiv rejse for din virksomhed!