BetterGreen har spurgt en række mindre virksomheder, hvor langt de er, når det kommer til miljø og klima-venlige produkter og i forhold til at drive en bæredygtig *) forretning?
Det er der kommet en kort rapport ud af og du er velkommen til at bestille den her: [email protected].
Det helt korte af det lange i undersøgelsen er, at virksomhederne har meget forskellig tilgang til miljø- og klima, men de fleste vil se de bæredygtige tiltag give økonomisk mening.
Og når forbrugerne ikke stiller ultimative krav om bæredygtige produkter. Eller krav til, at virksomhederne kan fremvise en velovervejet, præcis og dokumenteret indsats for deres miljø- og klimamæssige ansvarlighed. Så rykker mange virksomheder ikke så hurtigt, som de kunne.
5 bud der batter på bundlinjen
Af hensyn til virksomhedernes succes i fremtiden og vores klodes velbefindende, så giver det mening at pirke til virksomhedernes motivation for bæredygtige indsatser. Vi prøver her med 5 bud, vi mener batter på bundlinjen. Ét enkelt lille skridt ad gangen kan anbefales, og dét skridt kan være forskellig fra virksomhed til virksomhed:
- Kortlæg jeres nuværende aftryk på miljø og klima.
- Kommuniker præcist, direkte, ofte, gennemsigtigt og målrettet om jeres mål på miljø- og klimaområdet. I behøver ikke at være i mål for at kommunikere jeres mål.
- Fortæl jeres kunder, hvad de konkret skal efterspørge, ved 1) at have det på hylderne 2) fortælle om det på produktet og alle andre steder.
- Overvej hvordan de globale udfordringer (FN’s 17 Verdensmål (SDG’erne)) har relevans for jeres virksomhed. Tag et skridt ad gangen. Start fx med at læse om verdensmålene.
- Rapporter og dokumenter, så I kan bevise, at I kender jeres miljø- og klimaaftryk og vise omverdenen hvor I arbejder på optimeringer.
*) BetterGreen forstår begrebet ”bæredygtig”, som det blev beskrevet i Brundtlandrapporten fra 1987; ”En bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende behov, uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare.”